måndag 1 december 2014

Lilla Smycket

http://elisabethgrate.se/image/data/bokomslag/Omslag-Lilla-smycket-pocket.jpgLilla Smycket
Patrick Modiano
Elisabeth Grate Bokförlag
2001
128 sidor

Detta var en oerhört lättläst och tunn bok. Känner mig lite stolt att återigen ha läst en nobelpristagare.

Men - jag känner mig tyvärr inte så imponerad. Kanske borde jag läst mer av honom för att kunna uttala mig helt. Men den här gav mig ingenting egentligen. Jag fattade inte riktigt vad den handlar om.

Thérèse (som enligt baksidan är arton år, men det framgår egentligen inte i boken) tycker sig en dag se sin mamma, som försvann utomlands för många år sedan och sedan dog. Men nu verkar hon vara tillbaka. Thérèse följer efter henne, men tar inte kontakt.

Det blir många minnen från hur det var förr. Med Thérèses uppväxt och när hon bodde med mamman.

Att Thérèse inte mår bra blir mer och mer uppenbart - men det leder liksom inte någonstans. Och det dyker upp andra människor som liksom bara är rekvisita.

Nej, jag blev inte så imponerad av den här nobelpristagaren. Borde kanske läsa någon mer bok av honom innan jag uttalar mig helt.

Lättläst, tunn, bra språk - men konstig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar