fredag 14 mars 2014

Människa utan hund

Människa utan hundMänniska utan hund
Håkan Nesser
Bonnier förlag
2006
525 sidor

För mig var detta min första kontakt med Håkan Nesser och hans böcker. Jag ser på hans webbsida att han har skrivit 24 böcker. Och jag ser att denna bok är den första i en serie som han kallar Barbarotti-kvartetten.

Barbarotti heter Gunnar i förnamn och han är polis i det lilla samhället Kymlinge. Han blir dagen före jul inkopplad på ett fall med två försvunna män. Det som är konstigt är att männen tillhör samma familj. Det är morbror och systersonen som med ett dygns mellanrum har försvunnit när familjen har stort familjekalas. Det som är än mer konstigt är att försvinnandena inte anmäls förrän flera dagar har gått.

Vad har hänt Robert? Blev skammen efter realityserien för stor och har han själv valt att dra sig undan? Men i så fall vart?
Och Henrik - juridikstudent, varför har han plötsligt försvunnit? Och är det verkligen ingen som har sett eller hört någonting?

Det här var en oerhört lättläst bok. Och det som var skönt var att allt inte hände på en gång. Boken sträcker sig över ett år. Gunnar och hans kollegor släpper inte fallet, men eftersom inget nytt dyker upp så går det trögt. Gunnar har också en hel del funderingar om Gud och hans existens som var intressanta.

Jag hoppade till när jag plötsligt kom till en av de inblandade i boken. Han hade nämligen samma efternamn som jag. Och det är inget vanligt efternamn, vi är några i landet som har det. Och det har Nesser gett till en av karaktärerna i boken. Det funderade jag lite på.

Om man vill ha en lättläst och spännande deckare så kan jag verkligen rekommendera den här. Jag kommer att försöka läsa de övriga i Barbarotti-serien också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar