söndag 19 januari 2014

Onsala, Höstvinden och T.S. Eliot

Onsala, Höstvinden och T.S. Eliot
Sven Westerberg
Tre böcker förlag
2012
160 sidor

Återigen får vi möta Hanna Skogholm, rättpsykiatrikern. Hon är i England och har lovat att försöka få en värdering av ett frimärke som tillhör en av hennes mans arbetskamrater. I affären blir hon hänvisad till en expert som hon besöker i hemmet och där får hon en låda med svenska frimärken. I lådan ligger också ett brev som är upprinnelsen till den här boken.

Brevet får Hanna att söka reda på svar i Onsala.

Så långt handlingen i boken.

Men… alltså… jag vet inte riktigt vad det här är för bok egentligen. Andra böcker som jag har läst av Westerberg har varit spännande böcker, thriller eller kriminalromaner. Den här är inte det. Den är mer än "dröm" eller ett långt samtal som Hanna har med sig själv.

Boken hänger ihop med böcker som han har skrivit förut, bland annat sin debut "Onsalaaffären".

Jag vet inte om jag blev så klok på den här boken egentligen. (Det var också många år sedan jag läste Onsalaaffären och de andra böckerna).

Jag brukar egentligen gilla Westerbergs böcker. De utspelar sig i Östra Göteborg (där jag bor) och de brukar var spännande. Men den här boken var faktiskt bara mest konstig.

Nä… jag tror faktiskt inte jag skulle vilja rekommendera den. Men den var kort och den gick snabbt att läsa. Jag vill hellre rekommendera hans andra böcker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar