måndag 13 januari 2014

Min mormor hälsar och säger förlåt

Min mormor hälsar och säger förlåt
Fredrik Backman
Forum
447 sidor
2013

Elsa är sju år och ska snart fylla åtta och har en mormor som gör allt för henne. Inte på det där viset att Elsa är bortskämd. Utan mera att hon alltid finns där för henne, hjälper henne i livet och förstår allt. Mormor är en mycket speciell människa och är på många sätt helt gränslös. Och Elsa har alltid någon att ty sig till.

Men mormor dör. Det innebär dock inte att hon inte finns där för Elsa. Men det blir på ett helt annat sätt. Det visar sig att mormor har levt ett helt annat liv innan hon blev mormor. Och nu blir det en slags skattjakt - men det handlar om att lämna över brev från mormor till människor som bor i huset där Elsa och mormor bor.

Fredrik Backman har återigen skrivit en bok om människor, känslor och närhet. Men den som förväntade sig en liknande bok som "En man som heter Ove" blir besviken. För den här boken är betydligt svartare, svårare och den tar längre tid att komma in i.

Men trots detta så är boken en feel-goodbok, en bok om att bry sig, att se bakom det vanliga, att ha fantasier och att hantera döden och svåra trauma.

Jag kan verkligen rekommendera boken.

20140119 PS Jo, det var en sak. En scen i boken reagerade jag på. Den är direkt en kopia från filmen "En oväntad vänskap" som jag hade sett dagen innan jag läste den i boken. Ingen fel i det, men… just saying…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar