måndag 24 december 2012

Tvivel växer på oväntade ställen

Tvivel växer på oväntade ställen
men det gör tron också
John Ortberg
Libris
2009
209 sidor

John Ortberg är pastor i USA och har skrivit en mängd böcker. Detta är en av dem.

Ortberg tar med oss på tvivlets resa, han berättar vad han själv har upplevt och han berättar vad andra varit med om. Han berättar om tvivlet som behövs för tron. Han berättar om lärjungarna som tvivlar - trots att de har ser Jesus och varit med honom i tre år. (Matt 28:16-17)

Tvivlet finns mitt ibland oss - mitt i mig. Och det gör mig till människa och är inget konstigt alls! Men John Ortberg visar också på trons väg och vad som gör att tvivlet inte är fel utan kanske ibland istället är en väg till Gud.

Jag gillar ju inte att läsa kristna eller religiösa böcker, jag tycker ofta de är så uppblåsta och det är så mycket floskler och ord, ord, ord… Men John Ortberg har ett sätt att skriva som är fullständigt läsbart. Jag gillar det.

Så - jag kan faktiskt rekommendera den här boken för läsning!

Så här står det om boken på en boksida:
Jag har ägnat livet åt att studera och tänka på och läsa och undervisa om Gud. Jag växte upp i kyrkan. Jag gick på ett kristet college och sedan på ett teologiskt seminarium. Jag har vandrat den smala vägen.

Och jag tvivlar.

När jag dör, om allt då visar sig vara sant om änglarna sjunger, döden är besegrad, vi kallas att inställa oss i himlen och jag står där då kommer en del av mig att bli förvånad. Där ser man! Det var sant alltihop ändå. Jag hade mina tvivel.

Går det för sig att vi ställer frågor och prövar invändningar och undrar med hög röst?

Går det för sig att vi inte låtsas att alla delas in i två läger: de som tvivlar och de som inte gör det?

Är det möjligt kanske till och med förnuftigt att tro mitt i tvivlet?

För jag tror också. Jag har satsat allt.

Och tron växer i likhet med tvivlet på oväntade ställen.

Vad gör tvivlet med oss som människor? John Ortberg skriver utmanande, tröstande och inspirerande om hur uppriktighet inför livets svåraste frågor kan vidga vår förståelse och kunskap och leda oss in i en mer tillitsfull och ärligare relation med Gud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar