söndag 16 december 2012

Vi tolererar inga förlorare

Vi tolererar inga förlorare"Vi tolererar inga förlorare"
Klanen Kennedy
Britt-Marie Mattsson
2011
Pocketförlaget 920 sidor (Excess)
(originalutgåva Piratförlaget)

Britt-Marie Mattsson har skrivit en bok om klanen Kennedy, som börjar med att pappa Joe bygger upp sitt imperium med pengar från Wall Street och filmindustrin. Han köper och säljer och skaffar sig kontakter. Han vill ge sig in i politiken.

Familjen, med hustrun Rose, drivs som ett företag där Rose har hand om alla barnen och markservicen och Joe har hand om pengar.

Vi får följa från Joe och Rose första hem i början av 1900-talet till slutet på 1900-talet. Ambitionerna för alla barnen, succéerna, skandalerna, kampanjerna, tragedierna - ja, i princip allt.

Britt-Marie Mattsson har valt att skriva den här boken som en roman. Men jag tycker faktiskt inte att det riktigt funkar. Det blir konstlat och känns påhittat ibland - även om jag inser att boken bygger på mycket material. Jag hade tyckt det varit bättre om den skrivit som en ren dokumentär. Tror jag.

Men jag tycker att den var mycket intressant och jag har fått lära mig mycket om Kennedy-släkten som jag inte hade någon aning om innan. (Men jag har förstått att det gick en TV-serie för ett tag sen som också var ganska informativ. Men jag såg inte den.)

Om man vill veta mer om klanen Kennedy och om Amerikans politik under 1900-talet så är detta en mycket spännande bok att läsa. Trots att jag inte gillade boken som den är skriven så kan jag ändå rekommendera den.

Den här boken var i det här nya och spännande formatet excess. Ett litet pocketformat med tunna tunna papper. Man läser på "högkant" istället. Det funkade alldeles utmärkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar