måndag 9 juli 2012

Ett öga rött

Ett öga rött
Jonas Hassen Khemiri
Norstedt
2003

Detta är en bok jag lyssnat på. Uppläsare är författarens bror. Boken är skriven på rinkebysvenska och uppläsningen sker också på samma "språk". Lite jobbigt att lyssna på - men det funkar.

Boken handlar om Halim som ser sig själv som en tankesultan. Han har allt klart för sig. Han vill förändra världen och hur människor ser på honom. Han pratar om sig själv i tredje person. Han tycker att pappan har blivit försvenskad och inte kommer ihåg sitt ursprung.

Halim skriver sina taggar överallt i skolan och får hemspråksundervisning, som hotas att läggas ner. Han ligger på gränsen att inte bli godkänd i skolan överhuvudtaget. Han visar inga känslor utåt, tror han, men är full av tankar.

Är det här en bra bok? Ja, andra anser det. Att det är en klassiker och skriven av de viktigaste författare i sin generation.

Jag tycker mest att den var en jobbig bok att lyssna på. Men jag inser att den antagligen var enklare att lyssna på än att läsa, när den är skriven på den här rinkybysvenskan.
Jag måste ändå säga att den ger mig en hel del att tänka på och hjälper mig att se saker från ett annat håll.

Jag vet faktiskt inte om jag vill rekommendera den och jag känner inte att jag måste läsa författarens nästa bok. Om den är skriven på samma sätt tror jag inte det.

Boken är filmad:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar