söndag 16 oktober 2011

Gladpack för kristna

GLADPACK för kristna
Gaudete förlag
2011

Jag beställde ett Gladpack från GA-förlag och när det kom i brevlådan så, vet ni… det gjorde mig faktiskt riktigt glad!

Det var en ganska liten låda, och i den lådan hittade jag fem små böcker i fickformat, ett antal små kort med visdomsord och bibelord, ett litet kors, en snabbversion av Kristens resa och ett glasrör för tårar (med ett bibelord).

Det är helt enkelt ett litet kit för att hjälpa mig att leva som kristen.

Jag tycker det är en lysande idé. Och böckerna är lättlästa.

Innehåll:
8 bibelkort (med ord på båda sidorna)
1 bok med två bibelböcker (Johannes & Ester)
1 bok"Kyrkokärlek och visioner"
1 bok "Minipostilla"
1 bok "Konsten att känna igen kyrkan"
1 bok "Att tro i sak" En sammanfattning av Confessio Augustana
1 "bok" eller snabbversion av Kristens resa kallad Kristers resa.
1 litet träkors
1 glasrör med bibelord från Ps 56:9
Ytterligare några bibelord och inplastade visdomar.

Konsten att känna igen kyrkan är skriven av Dag Sandahl. Den handlar om kyrkan, om innersidan. Vad man kan titta efter när man söker en "levande" församling.
Minipostillan är en vandring genom hela kyrkoåret med en kort förklarande text om varje söndags tema.
Kyrkokärlek och visioner är korta berättelser av olika författare som berättar om sin kyrkosyn och hur de ser på framtiden för kyrkan.
Att tro i sak är en sammanfattning av Confessio Augustana gjord av Dag Sandahl.
Kristers resa - en tecknad och kort sammanfattning av Kristens resa av John Bunyan.
Johannes och Ester är de två böckerna från bibeln, varken mer eller mindre.

Det här är verkligen ett gladpack - även om jag kan tycka att det ibland är lite förenklat och enkelriktat. Men å andra sidan så är det så det behöver vara ibland.

Jag kan se hur man kan använda det här materialet i församlingen, i en biblestudiegrupp eller samtalsgrupp, där man tillsammans läser de olika böckerna och diskuterar i förhållande till den situation man själv befinner sig i, i sin församling.

Dag Sandahl skriver om paketet på sin blogg här>>
Dag Sandahl skriver om paketet innan bokreleasen>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar