tisdag 16 augusti 2011

Vägen är smal med livet är brett


Vägen är smal men livet är brett
Carl-Henric Jaktlund
Libris
2011
169 sidor


Detta är den andra boken som Carl-Henrik Jaktlund skrivit och givit ut. Den första boken "Jesus gick vidare och kyrkans står kvar" skrev jag om här>>

Den här boken är också lättläst och väldigt givande. Mycket luft på sidorna, korta stycken och ändå är nästan varje mening så full av innehåll. Jag har läst boken med en penna i handen och strukit under mening efter mening, sida efter sida.

Några exempel på sådant jag strukit under:
  • Jesus sa aldrig "Jag är diket." Inte en enda gång. Däremot sa han att han är Vägen och Livet.

  • När tron i stort sett bara blir en privat angelägenhet förloras en väldigt viktig dimension. Kristen är man i ett sammanhang, men blir inte tron personlig utan bara eller mestadels finns till i relation med andra så blir det också skevt och haltande.

  • Det är viktigare att vara än att göra.

  • Självuppoffrande människor som föraktat orättvisor, som reagerat mot snedfördelningar och stått upp för dem som varit utsatta. Inte så konstigt, så bör det nämligen gå om man tar rygg på snickarsonen från Nasaret.
Det märks att Jaktlund är ungdomspastor. Hans vilja att undervisa lyser igenom och det gör den bra. Och han pratar på ett sätt som får mig att lyssna i alla fall.

Jag kan varmt rekommendera den här boken till alla som på något sätt är involverade i församlingslivet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar