onsdag 3 augusti 2011

Därför är jag kristen


Därför är jag kristen
John Stott
Församlingsförlaget
2004
139 sidor


Detta är inte en bok jag har köpt. Jag fick den när jag handlade på ett bokbord för en viss summa. Jag hade nog aldrig köpt den själv - för den ser inte så inbjudande ut på omslaget. (Ja, jag vet att man inte skall gå på det… men det är svårt att låta bli!)

Men jag lovade min bibellärare från Helsjöns folkhögskola att jag skulle läsa den, och det har jag nu gjort.

I vanliga fall brukar jag somna eller tappa tråden när jag läser kristna böcker. Jag tycker ofta att de bara staplar kristna klichéer på varandra - och jag beundrar de människor som kan läsa djupa andliga böcker och få ut något av det.

Men den här boken visade sig vara ovanligt lättläst. Jag hängde med och jag förstod. Även om det var en stor mängd "kyrkliga klichéer" så var de skrivna på ett lättfattligt sätt.

John Stott beskriver de olika skälen till att han är kristen. Han försöker inte berätta det på ett "profant" sätt eller med omskrivningar, utan här finns klara hänvisningar till bibeln och Jesu ord. Han hymlar inte eller försöker linda in det - utan här är det rakt på sak, klara besked och raka rör. Skönt. Det allra mesta mycket tänkvärt.

På baksidan av boken står det om John Stott:
John Stott är en av de förkunnare som betytt mest över hela världen. Vad han betytt genom evangelisationsskrifter, apologetiska skrifter, skrifter om predikan, korset och etiken och framförallt genom sin förkunnelse och sina bibelkommentarer går knappast att överskatta.
John Stott avled i slutet a juli 2011.
Tidningen Dagen: John Stott är död>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar