tisdag 9 augusti 2011

Oprah

Oprah
Kitty Kelley
Forum
2011
623 sidor


Detta är en oauktoriserad biografi om Oprah Winfrey som beskriver henne långa karriär i TV-branschen.
Biografin är gjord av Kitty Kelley som enligt bokomslaget är världsberömd för sina oauktoriserade biografier över kändisar som Elisabeth Taylor, Frank Sinatra och Jackie Onassis, för att nämna några.
Den här biografin bygger på tre års research och många hundra artiklar där Oprah är intervjuad, hennes skattepapper osv osv.

Jag blev grymt besviken. Boken är skriven som en skvallertidning. Den är dåligt översatt och den är hoppig. Författaren hoppar mellan de olika årtalen fram och tillbaka, så jag får svårt att hänga med. Det verkar också som om den är dåligt korrekturläst för ibland verkar saker och ting inte stämma.

Men jag får veta en del om Oprah som jag kanske inte vetat innan. Jag är inte säker på att detta egentligen är saker som jag behöver eller vill veta. Otvetydigt så har Oprah Winfrey betytt oerhört mycket för väldigt, väldigt många människor genom de program som hon har haft se senaste 25 åren. Hon har påverkar människors liv. Det blir också klart för mig att hon är väldigt väldigt rik. Och antagligen väldigt ensam…

Hon betalar sina medarbetare bra, men å andra sidan kräver hon fullständig tystnad av dem (de får skriva på ett kontrakt där de lovar att aldrig berätta något om Oprah eller sin anställning hos henne). Hon delar ut massor av pengar till behövande, skänker pengar till olika välgörenhetsprojekt. Å andra sidan har hon också lagt enorma summor på sitt eget boende och presenter till sina nämnaste. (bilar, hus, smycken osv.)

Nej, detta är ingen bok jag rekommenderar. Inte ens om man är intresserad av Oprah W. Slarvigt skriven, skvallrigt skriven, dåligt korrekturläst. Jag rekommenderar den inte!

Provläs Oprah av Kitty Kelley

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar