fredag 14 augusti 2020

Långt bortom havet

Omslagsbild: Långt bortom havet
Långt bortom havet
Isabel Allende
Norstedts förlag
Uppläsare: Cecilia Nilsson
2020
335 sidor

Vår historia börjar i spanska inbördeskriget, som pågick predis innan andra världskriget och där Franco så småningom segrade.  Vi får träffa familjen Dalmau, med de två båda bröderna, där den ene strider och den andra arbetar på sjukhuset.

Efter Francos seger är flyr Victor Dalmau till Chile tillsammans med sin brors flickvän Roser, som väntar broderns barn. Brodern är död. De bygger upp ett liv tillsammans i Chile, han som läkare och hon som musiker. Barnet uppfostrar de som sitt eget. Konvenansäktenskapet blir så småningom ett kärleksfullt äktenskap.

Men Chile är inget stillsamt och enkelt ställe att bo på . Victor är vän med Salvador Allende och med poeten Pablo Neruda. Victor och Roser får fly återigen och flyttar från Chile, återvänder även till Spanien, men kommer så småningom tillbaka till Chile igen.

Ja, det här var en intressant berättelse. Baserad på historien. Men jag vet inte... jag är nog inte så förtjust i Isabel Allendes berättarstil. Det är något med den som håller mig lite på avstånd från själva berättelsen. Som att jag bara tittar på och inte är med. Och jag tycker att historien slingrar sig hipp som happ - vilket jag vill minnas var fallet även när jag läste Andarnas hus för många, många år sedan.

Men - gillar du Isabel Allendes berättarstil så rekommenderar jag boken. 

(Isabel Allende är dotter till Salvador Allendes kusin).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar