måndag 8 juni 2020

Porto Francos väktare

Porto Francos väktarePorto Francos väktare
Ann Rosman
Uppläsare Mirja Turestedt
Del 3 Marstrandsserien
Albert Bonniers förlag (Damm förlag 2010) 
2018

Den här gången förs vi tillbaka till 1700-talet då Marstrand var en stor och blomstrande stad, och under ett tag också Frihamn (1775-1794) enligt italiensk modell. Det blev en fristad för brottslingar men även för handlare som hade svårt att komma in någon annanstans.
Det förekom också sjöröveri - både rent kriminell sådan - men också sanktionerad som då hette Kapare. Då kunde man få ett brev från Kungen som gav dig rätt att kapa och inta skepp. Skillnaden var ibland hårfin.

På Klöverön hittas ett lik med en barnkropp i en mosse och Karin Adler och hennes kollegor kallas dit. Det visar sig att fyndet är gammalt - men hur gammalt och hur kom det dit? Vem är kvinnan och barnet? Karin forskar och vill veta.

Återigen följer vi Karin och hennes kollegor Robert och Folke. Genom historien men också via nutiden. Det handlar mer om då än nu. Men det är spännande och jag får lära mig så mycket om Marstrand som jag skam till sägandes inte hade någon aning om.

Eftersom jag har utsikt över Marstrands fästning från min altan, ger det en extra krydda till berättelserna.

Jag kan varmt rekommendera den för läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar