måndag 30 september 2019

Slaget om Troja

Slaget om TrojaSlaget om Troja
Theodor Kallifatides
Bonnier Audio och Förlag
2018 (e-bok 2019)
Uppläsarre Niklas Falk, Johanna Lozcano

Theodor Kallifatides har alltid velat skriva om Illiaden, alltså, skriva den så att den blir mer lättläst. Och nu har han gjort den.

Det är mitt under andra världskriget och handlingen utspelar sig i den lilla byn i Grekland, där tyskarna är. Engelsmännen bombar. Och när det kommer ett bombanfall så tar den unga kvinnliga läraren med alla barnen till grottan i närheten och där berättar hon historien om Illiaden.

Jag tror det var bra att jag lyssnade på den här boken. För berättelsen och dess jag-person berättas av en man. Men när lärarinnan berättar historien om Illiaden, då är det en kvinna som läser. Vilket gjorde det mycket enklare att hänga med tror jag. Det är så otroligt mycket namn som nämns i historien, men i och med att detta var just en historia gick det att få grepp om det. Jag läste boken några sidor, när jag inte hade mina hörlurar tillhands. Och jag kom bort mig nästan med en gång. Så jag rekommenderar verkligen att lyssna på boken istället.

Men det är inte bara Illiaden vi får följa och läsa i den här boken. Vi får också följa skolbarnen, pojkens förälskelse i sin fröken, tyskarnas närvaro i byn och allt som händer runt omkring. Och det blir som två parallella händelser. Den ena speglar sig i den andra och det känns som om historien nästan upprepar sig och inget är nytt under solen. Men det är inte explicit utan det med med den unge pojkens ögon vi får följa allt som händer i byn.

Jag tycker mycket om Theodor Kallifatides författarskap och jag älskar hans sätt att hantera språket. Jag kan verkligen rekommendera den här boken - men som sagt - lyssna på den! Och jag är nöjd med att jag äntligen har "läst" Illiaden.

På slutet i boken så berättar författaren själv om varför han har skrivit boken. Det var underbart att få höra hans egen röst förklara. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar