söndag 14 oktober 2018

Frihet

Frihet
Hilary Mantel
Weyler förlag
2016
325 sidor

Detta är en historisk roman som beskriver händelserna i samband med franska revolutionen. Och den beskriver och berättar om personerna bakom revolutionen. Hur de levde, familjer och förhållande. I ett försök att vara så korrekt som möjligt, men ändå ge de mer osynliga personerna bakom revolutionen ett ansikte.

Och det var intressant att läsa om revolutionen. Jag har alldeles för dålig kunskap om vad som låg bakom och hur det gick till. Men jag är ledsen, den här boken hjälpte inte till att få "ansikte" på fler personer. Det var så mycket namn och personer och händelser så jag blev helt förvirrad. Till slut fick jag sluta att försöka förstå vem som var vem och bara läsa på. Då fick jag någon slags överblick i alla fall.

Nej, den här historia romanen var inte riktigt vad jag hade hoppats på. Nu är det första delen av tre (1. Frihet. 2. Jämlikhet. 3. Broderskap) Kanske läser jag de övriga två också - bara för att få sammanhanget. Men det blir i så fall också bara en "översiktsläsning".

Är du intresserad av franska revolutionen och historia är den nog intressant. Annars så skulle jag inte rekommendera den.

Vi hade den här boken i den bokcirkel jag är med i. Det var ingen av oss som klarade att hänga med i alla namnen, utan alla hade slutat försöka förstå vem det handlade om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar