onsdag 6 juni 2018

Fem kvinnor som förändrade världen

Fem kvinnorFem kvinnor som förändrade världen
Ulla Britta Ramklint
Historia media
2008
Uppläsare Nina Zanjani
  • Sarah Bernhardt (1844-1923)
  • Gertrude Bell (1868-1926)
  • Coco Chanel (1883-1971)
  • Agnes von Krusenstjerna (1894-1940)
  • Dorothy Parker (1893-1967) 
Dessa fem kvinnor har på olika sätt påverkar historien genom sitt arbete, och genom sina kontakter. Alla fem är starka kvinnor som på olika sätt har tagit för sig av livet, både inom och utanför konventionen.

De har också varit med på olika sätt och bidragit i världshistorien genom sina kontakter med världsledande politiker, militärer och diplomater.

Jag har lärt känna fem kvinnor som jag hade en vag aning om innan. Nu har jag fått en betydligt bredare bild och jag blev imponerad. Dels vad de har åstadkommit, vad de ville och hur de gjorde.

Det var också intressant att lyssna på den här boken eftersom flera av kvinnorna levde parallellt och verkade under ungefär samma tid.

Jag kan verkligen rekommendera den här boken för läsning - du kommer att få en betydligt bredare syn på historien och framförallt på de här kvinnorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar