lördag 9 december 2017

Återstoden av dagen

Återstoden av dagenÅterstoden av dagen
Kazuo Ishiguro
W&W
1989
288 sidor

Det här är en oerhört lågmäld historia som lunkar fram. Den berättas i jag-form av butlern Stevens, som verkligen är en mönsterbutler.

Jag har aldrig sett filmen "Återstoden av dagen", men jag kan ändå inte sluta tänka på Antony Hopkins när jag läser boken. Jag kan heller inte sluta tänka på Downton Abby.

Vi får följa Stevens när han berättar om sin nutid på residenset Darlington Hall. Nu ägs slottet av en amerikan och Stevens får låna bilen för att åka på semester. Han reser ut på landsbygden och ska träffa en tidigare anställd Miss Kenton. Det var många år sedan hon flyttade från huset för att gifta sig. Men nu har hon skickat ett brev och Stevens läser in att hon vill komma tillbaka.

Stevens berättar på sitt lågmälda och lite omständliga vis hur det var, vad som hände och hur allt ska gå till, när det var stora bjudningar och händelser på slottet. Och så får vi följa Stevens på hans semester och hur kan kontemplerar över livet och allt som varit och är.

Jag gillade boken, den var lättläst, det var en fantastiskt språk. Den är så korrekt, men ändå så känns den som en tryckkokare. Jag kan verkligen rekommendera den här boken för läsning. Jag tänker nog själv läsa fler böcker av den här författaren.

Vi hade boken i min bokklubb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar