fredag 29 juli 2016

Min fantastiska väninna

Min fantastiska väninna
Elena Ferrante
Norstedts förlag
2016 

Vi befinner oss i Neapel på 50-talet. Elena och Lila går i lågstadiet och blir vänner. En inte helt okomplicerad vänskap - men en djup vänskap. Och de växer upp i kvarteret med de olika familjerna. Med maffia, otrohet, traditioner och vardag.

Elena och Lila går i skolan tillsammans. Elena är otroligt smart och är klassens etta. Lila blir den ständiga tvåan. Men det är Lila som sedan får läsa vidare. Elena börjar jobba i faderns skoaffär. Men hjälper ändå Lila med skolan.

Vid 16 års ålder gifter sig Elena med livmedelshandlaren Stefano. Lila läser vidare.

Detta är första delen i Neapelkvartetten.

Jag kan verkligen rekommendera den här boken och jag ser fram emot när nästa del kommer i september. Jag gillar språket och jag gillar historietn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar