fredag 8 januari 2016

Linda - som i Lindamordet

Bildresultat för linda som i lindamordetLinda -  som i Lindamordet
Leif GW Persson
Bonnier förlag
2015
Ljudbok, uppläsare Tomas Bolme

Den här boken handlar om ett kvinnomord, på Linda Wallin, som äger rum i Växjö, mitt i sommaren under en värmebölja. Polisaspiranten Linda, hittas våldtagen och mördad i sin lägenhet. Den lokala Växjöpolisen får hjälp av rikskriminalpolisen med Evert Bäckström som leder styrkan från Stockholm.

Vi får följa utredningen. Men vi får framförallt följa poliserna, deras tankar, deras drömmar och deras arbete. Och den där Evert Bäckström är ju alldeles otroligt otrevlig! Jag blir så himla förbannad när jag hör honom.

Och tyvärr blir det inte bättre av att Tomas Bolme läser. Han är verkligen inte någon bra uppläsare. Tyvärr!

Men jag inser att boken egentligen inte handlar om själva mordet utan mer om polisens arbete, rikspolisen kontra lokalpolisen, utredningsmetoder, pengar och politik.

Den som orkar lyssna på Tomas Bolme kan höra på talboken, den som inte orkar det kan hellre läsa boken. Orkar man med den odräglige Evert Bäckström så kan jag rekommendera boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar