fredag 30 oktober 2015

Vart tog all denna kärlek vägen?

Vart tog all denna kärlek vägen?
Omslagsbild: Vart tog all denna kärlek vägen?Käbi Laretei
Norstedts
2009
117 sidor

Käbi Laretei och Ingemar Bergman var gifta i tio år  (1959-1969) med varandra och fick ett barn (Daniel Bergman) tillsammans.

Den här boken är utgiven efter Ingemar Bergmans död och är en sammanställning av några brev och dagboksanteckningar under en period av deras liv tillsammans.

Vi möter två människor som älskar varandra mycket och som också har förmåga att uttrycka detta i brev och skrift. Framförallt är det Käbis dagboksanteckningar vi får dela.

Hade jag inte vetat något om dessa två personer innan så blir boken en annan tror jag. Och jag känner att det är väldigt mycket osagt, som jag ändå borde vetat när jag läser den. (Eller så är det bara för att jag är så nyfiken som jag vill veta).

Jag möter två passionerade människor, passion både för varandra och för sina yrken. Och jag förstår att de har svårt att kompromissa med sin passion.

Svaret på frågan i titeln får jag aldrig. Jag förstår att breven börjar innan de gifter sig men jag vet inte riktigt när jag får sluta följa dem. Något av det sista som beskrivs är sonen Daniels födelse (1962). Men vart tog kärleken vägen? Varför tog äktenskapet slut? Det får vi inte veta i den här boken.

Boken är lättläst och det är spännande att få läsa andras dagböcker och brev. Jag kan rekommendera den - men som sagt - förvänta dig inget svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar