söndag 21 september 2014

Var det bra så?

Var det bra så?Var det bra så?
Lena Andersson
Natur&Kultur
1999
174 sidor

Detta är Lena Andersson debutroman och eftersom jag blev helt tagen av hennes roman "Egenmäktigt förfarande" så ville jag läsa den här också.

Den här boken handlar om en Stockholmsförort under 70- och 80-talet. Vi får följa en mängd ungdomar och deras föräldrar på skola och vardagar. Där finns många invandrare från olika delar av världen. Skolan försöker jobba med mångfald. Lärarna gör sitt bästa. Syokonsulenten… ja, jag blir bara ledsen när jag läser om en fullständigt okänslig syo-konsulent.

Det är en högaktuell bok - trots att det är 15 år sedan den skrevs. Den är bra skriven, men jag tycker det var alldeles för många personer. Jag hade svårt att hänga med helt. Det var så himla många olika namn hela tiden.

Bortsett från det så var det en intressant bok. Jag läser i förordet att boken 2013 användes i bokcirklar under projektet "Stockholm läser".

Som sagt - boken är högaktuell och jag kan (trots att jag tycker den var rörig) rekommendera den varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar