tisdag 19 februari 2013

Sann mot sig själv - Öppen mot andra

Ny bok om religionsmötenSann mot sig själv - Öppen mot andra
Samtal om religionsteologi i Svenska kyrkan
Kajsa Ahlstrand, Jan Henningsson, Carl Reinhold Bråkenhielm
Studiehandledning Marika Palmdahl
Svenska kyrkan
2011

Det här är en diskussionsbok eller rättare sagt en samtalsbok om religionsteologi.

Jag ska börja med att säga att jag har väldigt svårt för att läsa böcker om teologi eller religiösa böcker. Även om jag tycker att de verkar väldigt spännande och intressanta så håller jag på att somna varje gång jag börjar läsa. Det är otroligt. Men jag hade gett mig den på att jag skulle läsa ur denna bok. Och det har jag gjort.

Det första kapitlet av Kajsa Ahlstrand var intressant. Många av de frågor och funderingar som hon tar upp är sådant som jag själv har funderat på. Hennes kapitel heter "Att tänka om tro - vår egen och andras".

Hur vi ska förhålla oss till andra religioner. Om att ha en exklusivistisk eller inklusivistisk eller kanske pluralistisk religionssyn. Om bibeln och religionerna.

Hon presenterar religionerna islam, hinduism, buddhism och judendom. Och lyfter för varje religion vilka frågor som är särskilt utmanande för kristen teologi. Och sen ett kapitel om mission och dialog.

Jan Henningssons kapitel är ett långt jämförande mellan bibeltexter och texter från Koranen. Jag tyckte inte det var intressant. (Men det är ju jag det!)

Bråkenhielms kapitel heter "Religionerna, de mänskliga rättigheterna och trons djupaste hemligheter".
Han skriver om ett dokument som heter "A Common Word Between Us och You" som publicerades 2007 av en stor grupp muslimska rättslärda. Bråkenhielm beskriver hur de kristna kyrkorna ställer sig till detta dokument. Och han går igenom var nästankärleken och kärleken till Gud innebär. Och om de mänskliga rättigheterna i förhållande till religionerna.

Det var en spännande bok som jag har lyckats ta mig igenom.

Kan jag rekommendera den? Ja, det kan jag. Jag tror att den skulle vara intressant att diskutera i en grupp. Läs boken här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar