fredag 15 februari 2013

Margot

MargotMargot
Bengt Ohlsson
Brombergs
2012
180 sidor

Det här en ganska tunn bok, en slags biografi om Margot Wallström. Ja, jag skriver en slags biografi. För jag blir liksom inte klok på vad det är för en bok - egentligen. Handlar den om Margot Wallström? Eller handlar den om Bengt Ohlsson som intervjuar Margot Wallström?

Ohlsson får följa med Wallström i New York, på hennes FN kontor. Vi får följa med på möten, telefonsamtal, fikastunder, besök, middagar och det vanliga arbetet.

Och sen växlar det vilt mellan intervjun i New York och intervjun hemma i Sverige där de åker och besöker Margots uppväxt, plaster och minnen samt henne syskon och annan släkt.

Jag blir lite illa berörd. Boken är väldigt privat - det känns som ett oerhört privat samtal som jag får tjuvlyssna till. Ja, jag det känns obehagligt. Jag vill liksom inte riktigt veta det här. Inte på det här sättet.

Samtidigt så förstår jag att Margot Wallström är en fantastisk person som har uträttat oerhört mycket, både i Sverige och utomlands. Hon har ett otroligt nätverk och ett mycket gott rykte.

Skulle jag rekommendera boken? Nja, jag vet inte. Tror inte det. Men den var lättläst och intressant.

Framförallt så är jag oerhört intresserad av Margot Wallström som jag beundrar mycket. Jag hade gärna läst mer om henne och det jobb hon har gjort och fortfarande gör, istället för allt det där andra. 

http://www.svtplay.se/klipp/333284?type=embed

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar