fredag 18 januari 2013

Det som inte växer är döende

Det som inte växer är döende
Jesper Weithz
Natur & Kultur
278 sidor
2012 (E-bok)

Den här boken handlar om Henrik och Lotte och utspelar sig under ett drygt dygn. Henrik ska åka till London och avsluta lite affärer och Lotte packar ihop det sista i huset. Sedan ska Lotte och dottern Molly ta flyget till San Paulo där de ska möta Henrik i morgon. I San Paulo ska de får hjälp med det väntade barnet som lider av en mycket ovanlig och dödlig sjukdom.

Så långt allt bra. Men kapitlen har knappt börjat innan det blir komplikationer. Vädret ställer till det, strejker, naturkatastrofer. Och vem kan man lita på egentligen?

Den ena mer osannolika händelsen efter vartannat händer och boken liknar en thriller.

Jag förstår när jag läst recensionerna i Aftonbladet och Svenska Dagbladet att jag borde förstått de underliggande samhällskritiska och miljökritiska antydningarna.

Men det gör jag inte. Jag tycker bara att detta var en konstig bok. Den slutar abrupt. Den känns orationell och hoppig. Så oavsett vad kultureliten tycker så gillar inte jag boken. Och jag skulle heller inte rekommendera den.

Aftonbladet recension>>
Svenska Dagbladet recension>>

Den här boken har jag fått läsa genom Booked.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar