söndag 9 september 2012

I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig

I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig
Christina Wahldén
Rabén & Sjögren
147 sidor
2010

Den här boken läste jag på tåget mellan Malmö och Göteborg på knappt tre timmar. Tre timmar där jag fick följa Obeni som är 16 år och har flytt från krigets Kongo och nu befinner sig i Sverige.
Obeni har gått igenom fruktansvärda saker i sitt land. Hennes mamma och pappa dödas och hon och hennes systrar får leva som sexslavar hos rebellerna. Obeni lyckas fly och kommer så småningom till Sverige. Utan att veta om hennes systrar lever eller inte.

Det här var en mycket skrämmande, bra och angelägen bok. Eftersom jag just hade hört ett föredrag av Margot Wallström där hon berättade om sitt arbete bland krigsdrabbade kvinnor bland annat i Kongo kom boken extra nära.

Den här boken fastnar och finns med långt efter man lagt den ifrån sig.

Jag kan verkligen rekommendera boken.

Läs också De glömda kvinnornas röst>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar