lördag 2 juli 2011

Ju fortare jag går, desto mindre är jag


Ju fortare jag går, desto mindre är jag
Kjersti Annesdatter Skomsvold
gilla böcker
2009
140 sidor


Författaren Skomsvold fick 2009 norska debutantpriset för den här romanen. Hon nominerades också till bokhandlarnas pris.

Boken handlar om Mathea som inte umgås med några andra människor egentligen. Vi får följa med i hennes vardagsliv, hennes vardagsbekymmer - som att hon vill ha sylt på smörgåsen och köper burkar, men aldrig kan få upp burken. Och hon vågar inte fråga i affären om de kan hjälpa henne. Epsilon är hennes man och egentligen den enda som hon träffar.

Detta är en väldigt speciell bok. Ganska lättläst, men jag vet inte…
Hon skriver bra, Skomsvold, men den här boken kändes inte som den kom till punkt. Eller så gjorde den det. Jag undrar vad det var författaren ville säga och egentligen berätta.

Den som är intresserad av en ung norsk författare som skriver bra - läs den här, men som bok i sig skulle jag nog inte rekommendera den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar