fredag 10 juni 2011

Att föda ett barn


Att föda ett barn
Kristina Sandberg
Nordstedts
2010
489 sidor


Boken beskrivs som "svensk stekosrealism" på en recension på baksidan.

Romanen utspelar sig i slutet av 1930-talet - strax innan kriget bryter ut. Vi får följa Maj som är strax över tjugo år och som är kär i en pojke. Hon blir sedan med barn med en annan, mycket äldre man. Hon gifter sig med den äldre mannen trots att de nästan inte känner varandra.

I grunden en mycket intressant roman - MEN och det är verkligen ett stort MEN!!!

Den är skriven på ett så himla jobbigt sätt att jag höll på att bli tokig. I långa meningar som räcker över en sida i vissa fall. Som en person tänker och pratar - samtidigt. Det var ibland omöjligt att förstå vem det handlade om, vem som tänkte, vem som pratade, vilket sammanhang det var. Jag höll på att ge upp, men läste ändå ut boken.

Nu var detta första boken i en tänkt treologi - jag kommer INTE att läsa de kommande två böckerna om de är skrivna på samma sätt.

Sundsvalls tidning vill att Kristina Sandberg skall bli Augustnominerad. Om det blir så, så är jag nog oerhört okulturell och konservativ - men det här var inget för mig, inte i den här formen i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar