onsdag 2 mars 2011

Flugfiskaren


Flugfiskaren
Sven Westerberg
Tre Böcker
254 sidor

Flugfiskaren handlar om ett mord som utspelar sig i Partille. En man blir skjuten i sitt hem mitt i natten och polisen står villrådiga. Mannen är en enstöring och verkar inte ha haft någon kontakt med nån. Det verkar inte finnas något motiv till mordet.

Rättspsykiater Hanna Skogholm kopplas in i fallet och går en spännande historia till mötes.

Jag har inte läst alla Sven Westerbergs kriminalromaner. Men jag tycker de är lite roliga att läsa eftersom de utspelar sig i Göteborg och företrädesvis också i östra Göteborg (Partille, Björkekärr) där jag bor. Därför känns böckerna lite extra nära.

Men den här boken var inte så spännande som jag kom ihåg att jag tyckt de andra varit. Den segar sig fram och känns inte så himla rapp. Även om upplösningen har en annorlunda vändning som man inte kan tänkt sig från början så låg jag inte och sträckläste den.

Jag skulle rekommendera någon av hans andra böcker istället - jag vill minnas att jag tyckte mycket om Onsalamordet och Guds fruktansvärda frånvaro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar