torsdag 26 oktober 2023

Lovisas val

 

Lovisas val

Del 1 i Halleholm

Ruth Kvarnström-Jones

2020

Lovisa flyttar hem från London efter ett överraskande uppbrott från sin pojkvän. Hon lämnar jobb, liv och framtid och återvänder till Halleholm, där hon har en fastighet som hon ärvt av sin farmor Amalia. 

I Halleholm finns också Lovisas föräldrar, familjen Lindegren. Och där finns den "fina" släkten Halleholm (som tagit sitt namn efter orten). Släkten Halleholm och släkten Lindegren har flera band sig emellan, men också en rejäl släktfejd som ärvs ner i generationerna. 

Lovisa bestämmer sig för att försöka starta bageriet som hennes farfar Johan en gång drev i fastigheten. Men det är inte lätt, för Reuben Hallenhom vill förvärva fastigheten och han skyr inga medel.

Det här är en spännande feelgood-roman om kärlek och hat, släktfejder och missförstånd, lojalitet och god vilja. Och en stor katt och goda kanelbullar. 

I Halleholm finns många olika karaktärer och vi får möta dem allt eftersom. 

När jag läser boken så tänker jag mig hela tiden att jag befinner mig i Sigtuna, det känns nästan så när det beskrivs. Men det är en fiktiv stad. 

En lättläst feelgood-roman som jag kan rekommendera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar