måndag 31 juli 2023

Den längst av resor

Den längsta av resor

Den längsta av resor

Oksana Zabuzjko

Nordstedts

2022

Osana Zabuzjko ska åka till Polen för att hålla ett författarsamtal. Hon ska bara vara borta över helgen och det sista hon tittar på är sin dator. Men konstaterar att den är ingen ide att ta den med sig, hon hinner ändå inte jobba och hon kommer ju tillbaka efter helgen. Detta var dagen innan Ryssland gick in i Ukraina och vi fick ett krig i Europa. Hon kom inte tillbaka till sin lägenhet.

I den här boken går Osana Zabuzjko igenom bakgrunden till kriget - som hon kallar tredje världskriget. Hon berättar om invasionen 2014, hon berättar om relationen med Ryssland under århundraden. Som förklarar varför det är som det är i dag och vad vi kan förvänta oss.

För mig blev den här boken en ögonöppnare och jag fick saker förklarat för mig som jag inte var klar över. Jag tycker den var lättläst. (och inte alls som hennes andra bok jag läste "Fältstudier i Ukrainskt sex" som var helt obegriplig).

Jag rekommenderar verkligen den här boken, som ett bakgrundsteckning till det som händer. Det är också en mycket kort bok - nästan som en längre novell.

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar