fredag 10 september 2021

Jag vill sätta världen i rörelse

Jag vill sätta världen i rörelse

Jag vill sätta världen i rörelse

En biografi över Selma Lagerlöf

Anna-Karin Palm

Albert Bonniers förlag

2019

Uppläsare Anna Maria Käll  

Över 20 timmar (25 timmar om man lyssnar i normal hastighet) är den här boken om Selma Lagerlöf. Det är lite (nä, ganska mycket) för långt. Men samtidigt är boken otroligt informativ och intressant. 

Anna-Karin Palm börjar i Selmas barndom och vi följer Selma som då bor på Mårbacka genom framförallt brev och hennes egna anteckningar och böcker. Genom tonåren, åren i Landskrona, författardrömmar, Stockholm och olika vänskaper.

Det är otroligt intressant - trots att den är så lång. Jag har lärt mig väldigt mycket om Selma Lagerlöf som jag inte hade en aning om. Jag hade inte förstått att hon var en så stor stjärna under sin levnadstid. 

Och tillsammans med de övriga böckerna som jag läsa om till exempel Ester Blenda Nordström. Hilma af Klint och andra kvinnor i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet och deras kamp för jämställdhet och rösträtt så är den här boken ytterligare en pusselbit.

Så har du gott om tid så använd den till att läsa eller lyssna på boken om Selma Lagerlöf.

 

1 kommentar:

  1. Jag läste den en under en lång tid med en bit i taget, och strök under och gjorde anteckningar i marginalen. Jag har tidigare läst andra biografier om Selma, men den här var verkligen heltäckande.

    SvaraRadera