torsdag 22 juli 2021

Spirande kärlek i bokhandeln för ensamma hjärtan

 Spirande kärlek i bokhandeln för ensamma hjärtan

Annie Darling

(Serie)

Spirande kärlek i bokhandeln för ensamma hjärtan Historiska media

2020

365 sidor

Det här var något så ovanligt som en (i mitt tycke) väldigt bra Feel-good. Även om det gick att lista ut redan från början hur det skulle sluta - så funkade konceptet och invecklingarna.

Den röda tråden är "Stolthet och fördom" en bok som återkomma i så många böcker. (En bok som jag kanske borde läsa? Jag har sett filmen, men just den versionen fick inte så bra kritik av huvudpersonen i den här boken...)

Verity är en introvert kvinna i 28-årsåldern. Hon jobbar i bokhandeln som nästan enbart säljer kärleksromaner. Hon har fyra systrar som alla "tar plats". Själv söker Verity mycket egentid och behöver lugn och ro. Men - det visar sig att hon även behöver en pojkvän - för att få tyst på släkt och vänner. Och den påhittade pojkvännen, havsforskaren Peter Hardy, byts ut mot en riktig låtsatspojkvän, som också behöver en låtsatsflickvän för att klara sommarens alla bjudningar.

Ja, ni kan lista ut resten... Men den är ändå ganska komplex, historien flyter på och det är både smålustigt och lite spännande. 

Jag kan rekommendera boken.  Men varför den ges ut på Historiska medier är för mig en gåta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar