torsdag 9 juli 2020

ok, amen

ok, amenok, amen: Om kärlek och fientlighet i chassidernas New York
Nina Solomin
Wahlström och Widstrand
2001
Uppläsare Nina Solomin

Har du sett kortserien "Unorthodox" som har gått på Netflix?
https://www.netflix.com/se/title/81019069







Om du har sett den serien så känner du igen nästan allt i den här boken. För både den filmen och den här boken beskriver livet i det ultrareligiösa chassidiska judiska kvarteret i New York.

Nina Solomon, som själv har judiskt påbrå, bor i New York i nära två år och under dessa åren lyckas hon närma sig chassiderna och lära känna dem. Hon är hembjuden till dem, går på bröllop, delar deras gudstjänster och liv. Hon lär helt enkelt känna en del av sitt judiska arv, även om hon inser att hon aldrig vill gå in i det religiösa uttryck som chassiderna har.

Det är intressant att lyssna på Ninas berättelse, och det är intressant att tänka på vad som styr människors föreställningar om vad som är rätt och fel. Det finns verkligen inget som är enkelt. Och det får  mig och också att fundera över mina val och min föreställningsvärld om var gränserna går. Vad som är rätt och fel. Hur man ska vara och uppföra sig och vad Gud egentligen vill.

Det här är en intressant bok, jag kan verkligen rekommendera den för läsning. Det var också bra att det var Nina Solomon själv som läste tyckte jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar