måndag 25 maj 2020

Kapten Nemos bibliotek

Omslagsbild: Kapten Nemos bibliotekKapten Nemos bibliotek
Per Olov Enquist
Norstedts förlag
1991
Uppläsare PO Enquist

Den stora behållningen av den här boken var uppläsningen, vilket var författaren själv. I övrigt skulle jag vilja säga att jag tog mig igenom den.

Det var en jättekonstigt historia - om än byggd på en sann i stora stycken självupplevd historia om jag förstått saken rätt. Men boken var skriven på ett ålderdomligt sätt, och PO Enquist skriver också väldigt speciellt. Han upprepar sig, om och om igen.

Jag får dock en inblick i samhälle som jag inte är uppvuxen med. I en tid som jag egentligen inte känner till. I dialekt som är främmande för mig. Och skriven av en äldre man men med ett barns perspektiv. Det är intressant. Men inte mer än det.

Jag är ledsen, men jag kan verkligen inte rekommendera den här boken till läsning. Även om den har fått Augustpriset.


Augustipriset

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar