tisdag 28 april 2020

Karamellskorna

Omslagsbild: KaramellskornaKaramellskorna
Joanne Harris
Norsteds förlag
2008
Uppläsare Mirja Turestedt

När filmen Choklad kom i början av 2000-talet så såg jag den på bio och jag tyckte mycket om den. Det var en skön ton i filmen och den var vacker. Men jag har inte läst boken.

Jag hade inte först förstått att den här boken var en direkt uppföljare till boken Choklad, när jag började lyssna - men till slut snart förstod jag att den var det.

Vivianne bor med sina två barn i Paris och lever ett mycket enkelt och stillsamt liv. Hon har en pojkvän, en rik pojkvän som kan erbjuda trygghet, för henne och hennes två flickor. Anouk, äldsta dottern, börjar växa upp och försöker hitta sig själv.

Så plötsligt en dag kommer Zozie in i deras liv. En kvinna, en storm, en frisk fläkt, en... tja, vad är hon egentligen? Vän eller fiende?

Det här var en spännande bok. Men jag var inte så förtjust i allt det okulta i boken. Och jag gillade filmen Choklad bättre - men det kan ju bero på att jag inte läst den boken utan bara sett filmen.

Den var lättlyssnad i alla fall - utmärkt att ha i öronen när man jobbar i trädgården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar