tisdag 16 juli 2019

Folk med ångest

Folk med ångestFolk med ångest
Fredrik Backman
Forum
2019
346 sidor

När jag började läsa den här boken så blev jag bara irriterad. Den var så pladdrig och så fjamsig. Men allt eftersom jag läste på så tog sig boken. Och djupnade.

Fredrik Backman har en förmåga att skriva om mycket allvarliga saker, lyfta det utan att glömma bort det viktiga - kärleken. Kärleken till sina barn, till sin partner, till sina föräldrar. Och allt vad som kommer med det. Samtidigt som han dyker ner i det djupaste hål, den svartaste grop.

Boken utspelar sig framförallt på lägenhetsvisning i samband med nyår. En lägenhetsvisning som visar sig övergå till ett gisslandrama. När gisslandramat så småningom får sin upplösning vet polisen inte var gisslantagaren tagit vägen.

Men allt hänger ihop och det är lite som den där fjärilsteorin. Att det ena hänger ihop med det andra och får konsekvenser långt senare och under tiden.

När jag väl läst ut boken så vill jag verkligen rekommendera den. Fortsätt och läs och häng inte upp dig på det pladdriga och fjamsiga i början. Det kommer att vara värt det och boken blir mer och mer lättläst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar