onsdag 20 februari 2019

Nora eller Brinn Oslo brinn

Nora eller Brinn Oslo brinn
Johanna Frid
Ellerströms
Uppläsare Johanna Frid
2018

Ja... vad ska jag säga. Boken "Nora eller Brinn Oslo brinn" tycker jag egentligen är två böcker. Den tar upp två otroligt viktiga frågor. Nämligen endometrios, som är en förfärlig kvinnosjukdom som inte tas på allvar. Johanna lider av sjukdomen och får ingen hjälp. Hela hennes liv styrs och påverkas av sjukdomen.

Den andra frågan är sjuklig svartsjuka.

För Johanna upptäcker att hennes pojkvän fortfarande har kontakt med sin gamla flickvän, Nora. Nora som är söt, vacker, underbar och som verkar ha ett fantastiskt liv. Johanna är otroligt svartsjuk och börjar förfölja Nora via sociala medier. Hon kartlägger henne och jämför sig hela tiden med henne. Hon utsätter sin danska kille Emil för jämförelser hela tiden.

Och som jag sa - det känns som det är två böcker. Och jag förstår inte varför dessa två böcker skulle behöva bli en. Och jag var inte så förtjust i uppläsningen heller, även om det var författaren som läste. Det var mycket på danska.

Nä, jag tror inte jag tyckte inte om de här boken faktiskt och jag vill inte rekommendera den.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar