fredag 11 januari 2019

Ett jävla solsken

Ett jävla solskenEtt jävla solsken
Fatima Bremmer
Forum bokförlag
2017
384 sidor

Ester Blenda Nordström - vad vet du om Ester Blenda Nordström? Jag visste inte mycket. Nu vet jag betydligt mer.

Det var oerhört spännande och upplysande att lära sig mer om Ester Blenda och framför allt om hela den epok som hon levde under. Ester Blenda föddes 1891 och dog 1948 - en tid där kvinnor kämpade för och vann flera olika strider. Ester Blenda Nordström var en av av alla kvinnor som bröt gränserna och flyttade fram positionerna. Bara för att hon kunde och för att hon hade möjligheten.

Sverige och världen befinner sig i en brytningstid. Kvinnor slåss för, med sina liv, för att få rösträtt. Att få ta plats, att tas på allvar. Dessutom drabbas världen av två stora världskrig.

Ester Blenda Nordström hade, som det framställs i biografin, ganska få hämningar. I dag skulle hon säkert få en bokstavskombination som diagnos. Men hon var pionjär och banbrytare på många sätt. Hon gjorde "under-cover" reportage som lyfte kvinnors frågor på ett helt annat plan. Men som också ställde etiska regler och konsekvenser i fokus.

Min farmor föddes 1908 och jag kan känna igen mycket av den tåga som Ester Blenda och hennes väninnor visar, i det som min farmor berättat om sin uppväxt.

I boken spekuleras om Ester Blendas förhållande till en av sina nära kvinnliga väninnor. Den vän som hon kommer att dela sina sista år tillsammans med. Men hon var också gift, för att kunna få vara med och åka ut som upptäcksresande.

Det här var en oerhört fascinerande bok, både sett ur ett historiskt perspektiv och ett kvinnohistorisk perspektiv. Men också att få läsa om personen Ester Blenda.
Jag är inte alltid så tilltalad över de spekulationer som Fatima Bremmer ger uttryck för - men det kan ha sin poäng kanske.

Detta är en bok som vi läser i min bokcirkel. Jag kan varmt rekommendera den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar