torsdag 8 februari 2018

Älskaren från huvudkontoret

Älskaren från huvudkontoret
http://media.bonnierforlagen.se/bokbilder/b/9789146229445.jpgCamilla Grebe
2015
Wahlström och Widstrand
Uppläsare Katarina Ewerlöf
Serie Flickorna och mörkret.

Detta är en bok som jag har lyssnat på. Jag är inte säker på att jag gillar Katarina Ewerlöfs uppläsning, kanske är det något som gör att jag inte riktigt tagit till mig boken.

När jag har lyssnat på den så känns det som den mer har handlat om polisen Peter och utredaren Hanna, mer än själva fallet. Kanske är det fel, det kanske beror mer på mig.

I vilket fall, det har begåtts ett mord. En kvinna har hittats mördad i huset på en chef för ett stort modeföretag. Mannen är  också spårlöst borta och polisen börjar nysta i vad det kan vara som ligger bakom. Till sin hjälp tar de Hanna, som är beetendevetare och för 10 år sedan hjälpte polisen med ett liknande fall, som dock aldrig blev löst.

Hanna och Peter hade då ett förhållande men har sedan dess inte talat med varandra. Det finns mycket ouppklarat dem emellan. Hanna har också andra problem, både med sig själv och sin hälsa och sin make.

Samtidigt får vi följa Emma, anställd på företaget och hemligt förlovad med chefen Jesper. Men plötsligt försvinner han och hon vet inte var han är.

Detta är de parallella historierna som vi följer, som för oss i vindlande gångar och slutar på ett helt annat ställe än där jag trodde kartan skulle föra oss.

Ja, den är spännande. Men den fastnade inte hos mig först. Och kanske beror det på uppläsaren. Eller på att jag blir lite irriterad på att polisernas privatliv får ta så mycket plats.

Jag kan ändå rekommendera den här boken för läsning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar