tisdag 14 november 2017

Molnfri bombnatt

Molnfri bombnattMolnfri bombnatt
Vibeke Olsson
Bonnier förlag (Bonnier Audio)
2011
Uppläsare Irene Lindh

Jag tror inte jag läst en enda bok av Vibeke Olsson som inte har berört mig. Den första boken jag läste av henne var Ulrike och kriget som hon skrev som 17-åring.

Molnfri bombnatt utspelar sig även den under andra världskriget, i Tyskland där Hedwig växer upp i Mainz.  Hedwigs pappa hamnar i koncentrationsläger 1933 eftersom han är socialdemokrat. Själv blir hon så småningom nazist - för det var så det var.

Nu är Hedwig gammal och bor i Stockholm. Det är 1993 och på gatorna går nynazister omkring och skriker Seig Heil! Hedwig slängs tillbaka till allt det som hände före, under och efter kriget.

Den här boken är otroligt välskriven och spännande. Den är också otroligt aktuell. Det hände inte bara under andra världskriget, det hände inte bara 1993 - det händer än i dag. Låt oss aldrig glömma!

Jag kan verkligen rekommendera den här boken för läsning.

Jag lyssnade på boken och Irene Lindh var en helt fantastisk duktig uppläsare - det var en fröjd att höra på henne.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar