tisdag 17 januari 2017

Min europiska familj

Min europeiska familj
Min Europeiska familj
Karin Bojs
Albert Bonniers förlag
2016
xxx sidor

Jag måste säga att den här boken är jättespännande. Det låter ju inte så kul om en journalist som skriver en bok om släktforskning. Men boken är lättläst och så himla intressant så jag kan verkligen rekommendera den.

Karin Bojs har med hjälp av DNA-analyser lyckats spåra sin släkt genom Europa. Och det är oerhört spännande att se och försöka förstå hur folk har vandrat eller åkt båt och på det sättet spridit sig över världen.

Och med hjälp av DNA-analyser så går det alltså att se de olika släktskapen.

Bojs beskriver också olika fynd och undersökningar på ett lättsamt och intressant sätt. Hon berättar också om de olika intervjuerna som hon har gjort med olika forskare och deras olika teorier, som kan gå helt på tvärsen med varandra.

Jag kan verkligen rekommendera den här boken för läsning. Det är nästan så att jag själv blir intresserad av att göra ett DNA-test för att se vad jag kan ha för rötter.

Bojs avslutar boken med bra och tydliga FAQ där hon svarar på frågor om DNA-tester, förklarar krångliga ord och olika undersökningar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar