måndag 18 augusti 2014

Livbåten

Livbåten
LivbåtenCharlotte Rogan
Bookmark
2014 (pocket)
302 sidor

Den här boken har jag läst på min iPhone via en tjänst som heter dito. Jag tror jag fick boken av Västtrafik eller något sådan. Kommer inte ihåg. Jag har också läst den ganska länge eftersom jag bara har läst den när jag suttit och väntat på eller åkt spårvagn och inte haft något annat att läsa.

Boken utspelar sig i början av 1900-talet. Den unga Grace, nygift och änka, står inför domstol och en eventuell dödsdom eller långt fängelsestraff. Detta på grund av vad som utspelat sig i livbåten.

Grace och hennes make åker med en oceanångaren Empress Alexandra som plötsligt och oförklarligt går under. Grace hamnar i en av livbåtarna tillsammans med 38 andra personer.

Boken handlar sedan om vad som händer på livbåten, hur människor reagerar, agerar och förhåller sig till varandra och situationen.

Jag kommer att tänka på Berättelsen om Pi när jag läser boken - trots att den här boken handlar om en massa människor och under en kortare tid.

Jag läser att Charlotte Rogan skrivit boken utifrån en verklig händelse och rättegångshandlingar som hon fått tag på. Det är spännande.

Jag kan rekommendera boken, den var spännande. Det är troligt att den är ännu bättre om man läser den mer sammanhängande än jag gjorde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar