söndag 14 oktober 2012

Kallocain

Kallocain
Karin Boye
Bonnier förlag
1940

Den här boken läste jag på min iPhone. Den fanns att ladda ner gratis.

Jag har aldrig läst boken förut, även om jag förstår att många har läst den i skolan.

Boken är skriven som i dagboksform. Den är den trogne medsoldaten Leo Kall som skriver om sitt liv och sitt arbete. Det börjar med hur han sitter i fängelset och sedan blir det en tillbakablick på hur han hamnade där.

Samhället är ett kallt och hårt styrt samhälle där människorna bara är brickor i ett stort system. Alla är övervakade och ingen får egentligen tänka själv.

Leo Kall uppfinner ett slags sanningsserum som får människor att berätta vad de tänker. Och det kommer att revolutionera samhället, på flera sätt.

Det här är en förfärlig framtidsberättelse om hur det kan bli i ett totalitärt samhälle.

Tydligen var Karin Boye inspirerad av Tyskland och Sovjetunionen när hon skrev den (åtminstone enligt wikipedia)

Den här boken tycker jag att man ska ha läst. Den ger perspektiv på saker och ting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar