lördag 16 juni 2012

Revolt

Revolt
Suzanne Collins
Bonnier (Månpocket)
(2010) 2012
326 sidor

Tredje och sista delen i Collins Hunger-triologi.

De 75 hungerspelen slutar plötsligt och Katniss förs bort av en svävare. Nu ombeds Katniss  vara revoltens förgrundsfigur. Som Härmskrikan. Men ska hon det? Vems ärende är det hon går? Och hur ska det gå för hennes familj och de som står henne nära? Peeta är kvar i huvudstaden, i president Snows våld. Distrikt 13 visar sig har funnits hela tiden, och är välorganiserade under jord. Där förbereds revolten.

Allt sänds på TV och regisseras in i minsta detalj. Allt är som ett spel.

Det slår mig när jag läser boken att den ligger väldigt nära verkligheten. Just när jag läser hör jag på radion om barn och ungdomar som används i krig för att förhindra att andra skjuter. Barn och ungdomar används som sköldar, som budbärare och som självmordsbombare.

Jag pratade med mina ungdomar om böckerna. De som hade läst dem sa att de egentligen tyckte att det hade räckt med två böcker. Jag vet inte om jag håller med, men kanske. Det är svårt att få tre böcker bli tillräckligt spännande och innehållsrika, men jag tycker ändå att Suzanne Collins lyckats. Och det är ingen lycklig roman, det är egentligen inget "happy ending" - det är en triologi om hur mycket ondska som föds och hur mycket ondska människor kan utsätta varandra för.

Jag rekommenderar hela triologin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar