onsdag 18 maj 2011

Kvinnan med de vackra händerna - och andra livshistorier

Kvinnan med de vackra händerna - och andra livhistorier
Hanne-Vibeke Holst
Albert Bonniers förlag
365 sidor
2004

Detta är en bok som jag läste för några år sedan. Det är en bok som faktiskt har påverkat mig och som jag tänker på ibland.

Hanne-Vibeke Holst blev 2000 utsedd att vara FN:s goodwillambassadör med ett särskilt fokus på kvinnors behov i utvecklingsländer. Då gjorde hon flera personliga porträtt av kvinnor som hon mött under sina resor i Vietnam, Nicaragua, Ryssland och Egypten. Dessa berättelser är nu samlade i den här boken och visar på starka kvinnor som har en längtan efter ett bättre liv och som är orädda.

Jag får möta kvinnor mitt i livet, med olika yrken, olika bakgrund, med olika förutsättningar - och ändå är det så mycket som är lika.

Detta är verkligen en spännande bok som ger ett nytt perspektiv på livet. Jag rekommenderar den varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar