onsdag 15 december 2010

Livets små vägar


Livets små vägar
50 råd från en som har tagit dem

Regina Brett
Libris
260 sidor

Livets små vägar är en samling av 50 krönikor som Regina Brett skrivit i The Plain Dealer. De olika krönikorna är nästan alla självupplevda. Regina växte upp i en familj där de var sammanlagt 11 syskon. Hon gick sedan en krokig väg som ensamstående mamma och hoppade från jobb till jobb - till att sedan läsa in en journalistutbildning på kvällstid. Nu är hon som sagt krönikör på The Plain Dealer.

Hon skriver själv på baksidan av boken:
Vi var elva syskon i min familj, så jag är ett av många mellanbarn. Jag växte upp i en liten stad i Ohio där jag tappade bort mig på en massa omvägar i livet. De mest oväntade omvägarna i mitt liv - att jag blev ensamstående mamma när jag var 21 och överlevde bröstcancer när jag var 41 - visade sig vara två av de underbaraste gåvorna jag kunde få.
Varje krönika har en rubrik - som blir som ett råd. Flera av krönikorna är tydligt förknippade med kyrkan och den kamp som Regina också har genomgått. Livet är ju inte spikrakt.

Eftersom Regina Brett är amerikan, så är givetvis krönikorna präglade av de amerikanska förhållandena. Men oavsett det så är det mycket givande att läsa alla 50 krönikorna. Här ryms mycket livsvisdom, glädje och sorg. Jag blev berörd av många krönikor.

Jag kan också se att flera av krönikorna kan användas vid en samling eller andakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar