måndag 22 november 2010

Den döende detektiven


Den döende detektiven
Leif GW Persson
Albert Bonniers förlag
2010

510 sidor

Jag har aldrig läst något av Leif GW Persson förut. Bara sett denne man på TV. Men detta var en lättläst deckare/kriminalroman.

Eftersom jag som sagt inte läst något av Persson förut så är jag inte bekant med de olika karaktärerna i boken, men det gjorde ingenting - det gick alldeles utmärkt att förstå ändå. Det är till och med så att Lars Martin Johansson får ett meddelande från professorn i polisforskning (Leif GW Persson).

Lars Martin Johansson hamnar på sjukhuset efter en rejäl blodpropp i hjärnan. Under tiden på sjukhuset och under sin sjukskrivning och rehabilitering börjar han jobba (trots att han är pensionerad) på ett fall som precis, efter 25 år, har blivit preskriberat. Det handlar om ett mord på en nio-årig flicka som blivit våldtagen och dumpad i en svart platssäck.

Detta är en spännande, lättläst och intressant bok. Jag blir bara så irriterad på Johansson, som hela tiden väljer att inte lyssna på läkarna utan äter och dricker som han själv vill.

Jag rekommenderar boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar