torsdag 2 juli 2020

Normala människor

Normala människor
Normala människor
Sally Rooney
Albert Bonnier förlag
Uppläsare Ellen Jelinek
2018
334 sidor

Vad är en normal människa?  Ja, inte vet jag och jag vet inte vet jag om jag får något svar från den här boken. (Nä, det får jag inte..)

Vi möter Marianne som bor i en ganska dysfunktionell men rik familj, som består av hennes mamma och bror. Hennes pappa är död. I skolan så tycker de flesta att hon är konstig och hon saknar riktiga vänner.

Connell är en av skolkamraterna och också son till Lorraine som städar hemma hos Marianne. Connell är fotbollskille och en av de populära i skolan.

Så blir Marianne och Connell ihop - men det är ett hemligt. Och Connell låtsas inte om Marianne i skolan.

När det är dags att välja universitet så hamnar de på samma, men nu visar sig att rollerna är ombytta. Marianne är den som är populär - Connell får kämpa sig fram.

Och de kämpar sig fram och tillbaka i ett passionerat förhållande som är av och på, till och från. Där de letar efter det som är normalt - vad det nu är. Och att få bli accepterad, att bli älskad.

Boken är ganska tunn och den har också blivit filmad och går att se på SVT Play. En serie i tolv delar, där just det passionerade får stort utrymme. Onödigt stort utrymme tycker jag. Kanske skulle det räckt med sex avsnitt? Men det var ett intressant komplement till boken.

SVT play Normala människor



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar