tisdag 21 juli 2020

Berömda svenskar i världen

Berömda svenskar i världen (ljudbok)Berömda svenskar i världen
Lennart W Frick
2001 (2020)
Historiska media
Uppläsare Cecilia Walton Agrell

Den här boken är alldeles nyutkommen som hörbok, men har funnits i bokform sedan 2001. Lennart W Frick har gjort ett urval av berömda svenskar och tecknar deras porträtt med ganska breda penseldrag. Han skriver själv att det inte är kompletta berättelser om dessa personer, utan hänvisar till det finns mer att läsa om de allra flesta personer.

Det är många porträtt och spänner över många århundranden och genre. Heliga Birgitta, Drottning Kristina, Jussi Björling, Elsa Brännström, Dag Hammarsköld, Karl XII, Greta Garbo, Raoul Wallenberg, Sven Hedin, för att nämna några.

En kort bakgrundsteckning ges för varje person, sedan följer vi dem i deras livsgärning. Både positivt och negativt.

Jag tycker det var intressant. En hel del hade jag ganska bra koll på, en del var helt nytt. Annat trodde jag att jag visste, men fick justera.  Sammantaget ger författaren en bild av personernas internationellt uppmärksammade gärningar men skildrar även berömmelsens avigsida.

Jag tycker boken var väl värd att lyssna på. Helt OK att ha i öronen när man är ute i trädgården och grejar. Men det var ingen bok jag längtade efter att lyssna klart.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar