söndag 9 juli 2023

I terrons grepp

I terrorns grepp

Hillary Rodham Clinton

Louise Penny

Bokfabriken

2022

Jag hade inga förväntningar på den här boken alls. Snarare var jag lite beredd på att den skulle vara tråkig och att jag kanske till och med inte skulle läsa ut den. 

Men... jag blev fast från första stund och hade svårt för att lägga ifrån mig boken. 

I USA har den nya presidenten tagit över efter den förra administrationen som lämnat Vita huset i kaos. Den nya presidenten har valt en utrikesminister, Ellen, som varit tidningsmagnat. Alla, inklusive Ellen, är förvånade över presidentens val. Han tycker inte om Ellen och det är ömsesidigt. Under presidentkampanjen gjorde Ellen och hennes mediehus allt för att skriva ner presidenten. Och nu gör han allt för att hon ska misslyckas.  

Så inträffar tre terrorattacker i Europa. Massor med människor avlider, men det visar sig att USA har fått ett meddelande om när attackerna skulle inträffa. Meddelande hade lämnats till en av Ellens lägre tjänstemän, en ung kvinna. När väl meddelande har hamnat på rätt ställe och tolkats så lyckas Ellens son, som befinner sig på en av bussarna, räddas. 

Nu blir det en kamp mot klockan och de täta intrigerna om vem som vill vad, varför dessa bussar har attackerats och vem som är fienden och vem som går att lita på. 

För mig som gillar serien "Vita huset" så känner jag igen mycket. Och Hillary Rodhamn Clinton har ju en inblick i den politiska världen som ingen annan. Blandningen av hennes kunskap och Louise Pennys rappa penna blev oslagbar. Till och med Three Pines och kommisarien får vara med på ett hörn. 

Jag kan verkligen rekommendera den här boken för läsning. I bland blev det nästan lite för nära verkligheten för att våga läsa vidare, men spänningen gjorde att jag måste fortsätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar